• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 12 خرداد 1399
کد مطلب : 101748
+
-

اختلاف زیاد قیمت تمام‌شده و فروش گوشت گوساله


 با وجود کاهش قیمت دام زنده، نرخ خرده‌فروشی گوشت گوسفندی و گوساله در بازار مصرف نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه طی هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم گوشت لاشه گوسفندی و گوساله با افزایش 10هزار تومانی همراه بوده و نرخ گوشت ران گوساله به 110هزار تومان رسیده است. با احمد مقدسی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت کنونی قیمت و بازار دام زنده سنگین چگونه است؟
شرایط بازار به‌گونه‌ای شده است که دام زنده سنگین اصلا خریداری ندارد. واردات بیش از اندازه گوشت قرمز و افت تقاضا در بازار مصرف موجب شده تا گاو و گوساله آماده کشتار مشتری نداشته باشد. متأسفانه در سال گذشته برخی با ارائه اطلاعات غلط به شورای‌عالی امنیت ملی، زمینه واردات 40هزار تن گوشت منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام را فراهم کردند. از سوی دیگر با وجود دپوی بیش از 200هزار رأس دام سنگین آماده کشتار و باقی ماندن دام زنده سبک روی دست دامداران، مسئولان با استناد به پرداخت ارز 4200تومانی برای تامین برخی اقلام نهاده‌های تولید مانند ذرت، جو و سویا، حتی مجوز صادرات مدیریت شده 10درصد این دام زنده سنگین و ارزآوری برای کشور را نیز نمی‌دهند.

قیمت تمام‌شده گوشت دام سنگین زنده و نرخ خرده‌فروشی بازار چقدر است؟
قیمت کنونی خرید هر کیلوگرم گوساله زنده در بازار 25هزار تومان است که با توجه به این نرخ، مردم نباید گوشت لاشه گوساله را به نرخ بیش از 60هزار تومان خریداری کنند. اما اکنون متأسفانه تولید‌کننده، دام زنده را ارزان می‌فروشد، مصرف‌کننده گوشت را با قیمت بالا می‌خرد و تنها برخی دلال‌ها و واسطه‌ها سود می‌برند. این شرایط موجب شده تا قیمت هر کیلوگرم ران گوساله از 80تا 100هزار تومان در نوسان باشد. این درحالی است که براساس فرمول کشف قیمت گوشت دام سنگین و با توجه به قیمت 25هزار تومانی نرخ گوساله زنده، اکنون تفاوت چشمگیری بین قیمت خرده‌فروشی گوشت و دام زنده سنگین در بازار وجود دارد. براساس فرمول مذکور و نرخ 25هزار تومانی دام سنگین زنده، در مرحله کشتار و نصف شدن نرخ هر کیلوگرم گوشت لاشه گوساله به 50هزار تومان افزایش می‌یابد. با افزودن 22درصد (11هزار تومان) هزینه جانبی کسر استخوان و... نرخ لاشه گوساله به 61هزار تومان می‌رسد اما با کسر هر کیلوگرم 7هزار تومان ناشی از فروش آلایش دام سنگین (دل، جگر، کله، پوست و...) این نرخ به 54هزار تومان کاهش یافته که با احتساب سود 10درصد خرده‌فروشی (5هزار و 400تومان) نرخ تمام‌شده فروش هر کیلوگرم گوشت لاشه گوساله به 59هزار و 400تومان می‌رسد. اما واقعیت این است که گوشت گوساله با این نرخ، در بازار پیدا نمی‌شود. واضح است که وقتی نرخ فروش هر کیلوگرم گوشت لاشه گوساله تازه‌ تولید داخل در بازار به 60هزار تومان کاهش یابد، دیگر کسی هر کیلوگرم گوشت منجمد وارداتی را با نرخ بیش از 55هزار تومان خریداری نمی‌کند اما مافیای واردات و واسطه‌گری در بازار گوشت موجب شده است تا فاصله قیمت تمام‌شده و فروش گوشت گوساله افزایش یابد. تنها در سال گذشته 139هزار تن گوشت وارد کشور شده است؛ این در حالی است که به گفته مسئولان نیاز سالانه بازار به گوشت قرمز 900هزار تن است که 880هزار تن آن از محل تولید داخل تامین می‌شود و تنها نیازمند واردات سالانه 20هزار تن گوشت قرمز هستیم.

علت فاصله قیمت تمام‌شده و خرده‌فروشی گوشت دام سنگین چیست؟ 
اکنون نرخ تمام‌شده هر کیلوگرم دام زنده سنگین برای تولید‌کننده با احتساب ارز 4200تومانی تخصیص یافته به 3نهاده (جو، ذرت و سویا) 34هزار تومان و قیمت فروش آن در بازار 25هزار تومان است؛ یعنی تولید‌کننده هر کیلوگرم دام زنده را با زیان 9هزار تومانی فروخته و مصرف‌کننده گوشت را به نرخ بسیار بالاتر از قیمت تمام‌شده می‌خرد. ناتوانی مسئولان در کنترل فاصله زیاد قیمت تولید تا مصرف گوشت قرمز موجب شده است تا سود تولید و عرضه دام به جیب واسطه‌ها برود و از آنجا که مسئولان تاکنون قادر به حذف این فاصله قیمتی نبوده‌اند برای رفع نگرانی خود از تنظیم بازار، صادرات دام زنده را ممنوع می‌کنند.

مصوبه ستاد تنظیم بازار برای خرید دام مازاد زنده به نرخ مصوب اجرایی شده است؟
ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب هر کیلوگرم دام سنگین زنده را 27هزار تومان تعیین کرد اما هنوز شرکت پشتیبانی امور دام این نرخ را برای خرید دام زنده به استان‌ها ابلاغ نکرده و به جای آن قیمت خرید گوشت گوساله 5تکه شامل ران، سردست و راسته و فیله را ابلاغ کرده است. دامدار که قصاب نیست تا گوشت آماده را به شرکت پشتیبانی امور دام بدهد، با وجود این هنوز شرکت پشتیبانی امور دام حتی یک کیلوگرم گوشت دام سنگین را به نرخ مصوب خریداری نکرده است.

با این روند چشم‌انداز بازار گوشت قرمز طی چند ماه آینده چگونه خواهد بود؟
با توجه به باقی ماندن دام زنده روی دست دامداران و مشکلات آنها برای تامین علوفه و وزن بالای این دام، همان بلایی که بر سر صنعت طیور آمد در انتظار صنعت دامداری کشور خواهد بود و دیگر کسی رغبت به پرواربندی نمی‌کند و وابستگی کشور به واردات گوشت قرمز بیشتر خواهد شد. باید وزارت جهادکشاورزی متولی تولید و تنظیم بازار گوشت قرمز باشد؛ چراکه وزارت صنعت در ساماندهی بازار محصولات صنعتی نیز ناتوان بوده است. مگر سازمان حمایت چند تخصص دارد که قیمت همه اقلام خوراکی و کالاهای صنعتی را بدون داشتن توانایی لازم تعیین می‌کند؟! حتی طرح دامداران برای عرضه مستقیم گوشت بسته‌بندی درجه یک گوساله به نرخ 72هزار تومان در وزارت صنعت به جایی نرسیده است. ما در تحریم‌ها همه دنیا را دور زده‌ایم اما گرفتار خودتحریمی شده‌ایم و این شرایط به نابودی تولید داخل گوشت قرمز منجر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید